Ks. Krzysztof Konecki
Skłon i przyklęknięcie podczas podchodzenia do ambony
(2013)
- Kategoria tekstu: Anamnesis
- Źródło przedstawianego tekstu: Anamnesis 74 (2013), s. 89
- Dokument oczekuje na sprawdzenie
- Tytuł tekstu może się różnić od wersji drukowanej ze względu na standaryzację dla potrzeb wyszukiwarki.
PYTANIE:
Czy przechodząc przed tabernakulum – czytający lekcje lub wykonujący psalm – klęka czy czyni głęboki skłon?
Czytający lekcję wychodzi z ławki na kościele, i aby dojść do ambony – mija blisko siebie umieszczone: tabernakulum i ołtarz.
A jak ma się zachować, gdy wychodzi z nawy po stronie ambony, a więc nie będzie przechodzić koło tabernakulum ani koło ołtarza.
Podobnie wychodząc ze środkowej nawy – mija tylko ołtarz.
(s. Patrycja OSB)
ODPOWIEDŹ:Zgodnie z normami Ogólnego Wprowadzenia do Mszału rzymskiego podczas sprawowania Eucharystii, przechodząc przed tabernakulum nie przyklękamy, ale czynimy głęboki skłon w kierunku ołtarza. Na czas sprawowania Najświętszej Eucharystii centrum celebracji, uwagi i duchowej grawitacji jest ołtarz, symbol Chrystusa i Jego miejsce Ofiary. Natomiast obecność Najświętszego Sakramentu w tabernakulum jest niejako na ten czas “zawieszona". Gdy więc z racji wykonywanej posługi liturgicznej przechodzimy obok ołtarza, czynimy głęboki skłon, mimo że na osi świątyni znajduje się tabernakulum. Klękamy natomiast w takiej samej sytuacji po konsekracji.
(Ks. K. Konecki)