szukaj na stronie       
  Polecamy: ALCUINUS - Bibliografia Online || RUBER
LOGOWANIE nick: pass: ||załóż konto
 

Ostatnio:
INFOSERWIS: Ląd nad Wartą - Sakrament kapłaństwa jako dar i tajemnica
2017-10-19 | szypa2

INFOSERWIS: Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej
2017-10-15 | szypa2

INFOSERWIS: Watykan - Motu proprio na temat tłumaczenia tekstów liturgicznych
2017-09-09 | discepola

INFOSERWIS: Watykan - List okólny do Biskupów na temat chleba i wina do sprawowania Eucharystii
2017-07-08 | szypa2

INFOSERWIS: Dodatek do Mszału
2017-06-30 | szypa2

INFOSERWIS: Kraków - Mysterium fascinans 2017
2017-06-22 | szypa2


subskrybuj kanał rss

» INFOSERWIS » Polska » Ateneum Kapłańskie - zeszyt 1-2 (599-600) Tom 153
Ateneum Kapłańskie - zeszyt 1-2 (599-600) Tom 153
styczeń - kwiecień 2009

źródło: web.diecezja.wloclawek.pl

Najnowszy numer Ateneum Kapłańskiego poświęcony jest sacrum w muzyce

Kliknij, aby powiększyć © web.diecezja.wloclawek.pl
Jak pisze we wstępie ks. Janusz Drewniak - Muzyka sakralna jest artystycznym wyrazem kultu Bożego. Powstała z inspiracji religijnych, przeniknięta jest pierwiastkiem sacrum, przez co odznacza się w swym charakterze powagą i wzniosłością, a zarazem czystością i pięknem. Dla zobrazowania motywów religijnych kompozytorzy sięgają po różnorodne środki muzycznej ekspresji, pragnąc ukazać doniosłość tematu w sposób wyjątkowy i niepowtarzalny. wokalnej i instrumentalnej utworów: układzie głosów, strukturach interwałowych, postaci i następstwie akordów, strukturach harmonicznych i rytmicznych. Struktury te decydują o walorze brzmienia dzieł religijnych, które w kategoriach ekspresji określa się jako "wzniosłe", "uroczyste", a nawet "mistyczne". Pojęcie sacrum ("świętość") muzyki kościelnej nie odnosi się jednak do jakiejkolwiek obiektywnej świętości. Nie można mówić o dźwiękach, tonacjach, współbrzmieniach, interwałach, motywach mniej lub bardziej świętych. Elementy konstrukcyjne muzyki przemawiają jedynie za jej sakralnym charakterem. O świętości muzyki można natomiast mówić w kontekście uświęcenia jej przez włączenie do kultu Bożego, przez ścisłą więź z tekstem i czynnościami liturgicznymi. Muzyka, łącząc się integralnie z tekstem słownym i towarzyszącymi jej obrzędami, staje się znakiem, przez który uzyskuje zdolności uświęcające człowieka na skutek stworzenia klimatu modlitewnego skupienia oraz wzniesienia ludzkich umysłów i serc do Boga.

Tytuły artykułów

KS. ROBERT KACZOROWSKI - Dlaczego muzyka w kościele powinna być święta?
KS. JOACHIM WALOSZEK - Josepha Ratzingera koncepcja muzyki kościelnej
CZESŁAW GRAJEWSKI - Między normatywem a praktyką. Kilka uwag o stanie muzyki
KS. ROBERT TYRAŁA - Historia kształcenia w zakresie muzyki kościelnej w archidiecezji krakowskiej po reformie soborowej
REMIGIUSZ POŚPIECH - "Liturgia Sacra" w kontekście tradycji kościelnych periodyków
muzycznych oraz soborowej odnowy muzyki liturgicznej
STANISŁAW DĄBEK - O orientacji metodologicznej w analizie religijnej muzyki konfesyjnej. Teoria i praktyka
KS. JANUSZ DREWNIAK - Kulturotwórcza rola muzyki w świetle modelu pedagogicznego
św. Jana Bosko
 


laudem (2009-03-31 12:36), ostatnia modyfikacja: 2009-03-31 12:37 (laudem)

 

 

 

 

 

 

 

Wyświetleń: 8979

 
Pokrewne wątki
(na temat publikacje / muzyka):
Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej
Nowa księga liturgiczna w języku polskim
Nowa książka ks. Supersona: Ołtarz, krzyż i kierunek zanoszonych modlitw
Nowa książka o. B. Sawickiego OSB o chorale gregoriańskim
Celebracja Eucharystii w różnych obrządkach liturgicznych - nowa książka ks. Matwiejuka
Uświęcenie i kult. Nowa monografia na temat Liturgii Godzin
Biuletyn o ceremoniach papieskich
Kolejny leksykon liturgii
Książka: Rupert Berger, Eucharystia - święto wspólnoty. Wprowadzenie do Mszy Świętej
Książka ks. J. Supersona: Historia stuły

Archiwum

www.liturgista.pl :: copyright ks. dominik ostrowski 2005-2012 :: webmaster ostrowik